Linnéa Therese Dimitriou: Same river twice

Linnéa Therese Dimitriou: Same river twice

19 augusti –
18 september

Måleri och skulptur. Ytans parametrar eller begränsningar, djup och topografi. Visuella ekon, rytmer och mönster.

Linnéa Therese Dimitriou om "Same river twice":

Hos OSs visar jag ett urval verk med fokus på ytans parametrar eller begränsningar, djup och topografi. Jag har utforskat visuella ekon, rytmer och mönster och har använt tyg som en visuell och materiell ”reverb effekt” som studsar mot den spända duken. Referenser finns också till konsthistoriskt måleri, där tyger (mantlar, klädesplagg, lakan, vepor) ofta använts som en slags komplementerande baslinje till berättelsen och kan studeras separat från kompositionen som ren ”måleriglädje” (Van Eycks självporträtt i röd turban är ett välkänt exempel). Jag har unnat mig lite av det. I urvalet till utställningen finns också några målningar på glas. Här hänger färgen ”i luften” utan bakgrund och verken har en annan närvaro i rummet. Verken kan ses från alla sidor och skapar lager och dynamik när man rör sig genom rummet. I de figurativa ”rückenfigur”-verken introduceras en skala i rummet och i verken på glas fråntas betraktaren tillträde till figurens perspektiv då hen vänder ryggen åt betraktaren från båda sidor. Ett uttryck för några av de omöjligheter jag ägnar mig åt. 

För mig är de bästa målningarna de som uppnår spänningar mellan olika element och med det tänder en sorts gnista: ett antydande om att något betydelsefullt är på väg att hända eller att det finns någon uppdämd energi på väg mot en kritisk omvandling. En riktning eller rörelse utan tydligt slut. Måleriet har sin egen verktygslåda och sina särskilda begränsningar, som musiken eller språket. Den initierade upplever upprepningar, men möjligheterna till nyskapande finns fortfarande kvar. Det finns alltid utrymme för nya saker att sägas, sjungas och målas. Jag målar helt uppfylld av det jag har framför mig och jagar spänningen i den där spänningen eller balanspunkten, med hopp om att något av detta kommer att förbli i det färdiga verket och bli påtaglig för betraktaren. En av dessa balans- eller skärningspunkter är den mellan målningen som ett ”fönster” och en yta, ögonblicket på väg in eller ut ur en illusion. En o-stillhet i det stilla.

Om Linnéa Therese Dimitriou:

Linnéa Therese Dimitriou är utbildad vid Glasgow School of Art och baserad i Umeå/ Ådalen. Hon arbetar främst med måleri, ibland i kombination med skulpturala element. Återkommande teman i hennes verk är bland annat perception, subjekt-objekt, och illusion. Hennes verk finns representerade i många privata samlingar i Sverige och utomlands, samt i Umeå kommun och Region Västerbottens samling.

www.linneatherese.com

Instagram: @linneatheresedimitriou

Verk i urval: